Tuesday, November 10, 2009

Rezeki jangan hanya HALAL, tetapi pastikan BERKAT!!!

Salam buat semua umat Islam seantero nusantara.

Kini kita diambang mengejar kekayaan. Betul tak apa yang saya katakan?
Kenapa saya kata begitu, sebab ada musababnya. Kaya...semua orang nak jadi kaya sekarang, termasuklah saya sendiri, tengah fikir macam mana nak dapat duit banyak, jadi milionaire, jutawan macam ramai orang. "Fuh, kalau lah duit banyak, jadi jutawan, aku nak pegi Mekah, buat umrah, tunai haji, setel hutang, tanggung adik-adik yang masih study, bagi mak abah duit, hantar mereka pegi Mekah jugak, bla bla bla......". Saya pasti itulah antara cita-cita kita semua. Malah ada lagi yang nak beli rumah, tak cukup satu rumah, nak beli lagi sepuluh...hah bukan mustahil tu, kereta beraneka jenis kat rumah, tak cukup lagi....mau lagi dan lagi dan lagiii...

Itulah bila dah kaya. Itu kalau dah kaya, kalau belum kaya, usaha bagi kaya, buat macam-macam projek, bisnes dan usahaniaga, tak kira haram ke halal...hah?? alamak kalau dah sampai tahap hentam sajalah asal kaya ni berbahaya tuan-tuan dan puan-puan. Dah jadi macam haiwan, hentam tak kira asalkan perut kenyang!!!

Adakah kita dalam keadaan begitu? Kalau tak, alhamdulillah, Allah selamatkan kita. Tapi kalau YA!, baik kita muhasabah balik sebelum bertemu Allah nanti. Sebab apa, memanglah Allah bagi kekayaan tu milik kita, walau dari rezeki yang haram, sebab dunia ni tempat korek segala harta benda, ada yang elok ada yang busuk. Tapi kena fikir jugak, bila dah mati nanti, macam mana? Apa nak jawab dalam kubur? apa nak jawab depan Allah? Kalau tak boleh jawab, tuan-tuan dan puan-puan sendiri mau ingat la...



Api neraka...ya api neraka tu panasnya macam mana? Ia akan membakar empunya diri yang makan hasil haram. Daging yang haram adalah menjadi bahan bakar dalam Neraka. Panasnya tu...cuba rasa api lilin, atau api bakar lemang, berapa orang tahan duduk dekat api tu? Rasanya ramai lari jauh, sebab bahang yang 1/70 tu je....ape 1/70 tu?

1 = api dunia
70 = api Neraka

70 kali ganda tu!!!!

Itu sebabnya, kalau takut kena bakar, kita periksa hasil rezeki kita dari mana. Halal ke haram ke atau syubhah (ragu-ragu) statusnya. Dalam Islam, diterima hanya halalnya. Haram dan syubhah di'reject'. Syubhah tu benda yang kita tak tau dari sumber mana. Babi ke anjing ke, najis ke...tu kite kena tolak. Ambil yang halal je, senang, jiwa pun tenang.



Berbalik kepada mengejar kekayaan tadi, oleh itu pastikan lah bisnes kite tu halal dan Berkat. Jangan tengok halalnya saja, sebab boleh jadi halal tu hanya di zahiriah saje, di cop saja, di label saja, tapi hakikatnya tidak!!

....bersambung

No comments:

Post a Comment