Monday, November 16, 2009

Boleh ke cari makan dengan syarikat yang berniaga arak?

Ini isu yang orang Islam kena tau!

Walau syarikat itu (bukan Islam) berniaga menggunakan 2 akaun, satu akaun untuk yang halal dan satu lagi untuk yang haram (arak dsb), maknanya syarikat itu nyata-nyata mempunyai urusniaga yang haram di dalamnya. Memang 2 akaun tapi ditujukan kepada nama syarikat itu juga, btul kan?

Maknanya di sini, kena faham, orang yang buat arak, hidang arak, beli arak, minum arak, sediakan arak bukankah sama tarafnya? semua berkaitan arak juga!!!

Sudahlah, beralihlah kepada syarikat Islam yang dijamin halalnya, berkatnya, sucinya, bersihnya dan yang pasti dibuat oleh orang Islam yang cukup rukunnya, Iman dan Islam.

Jangan lah nak menegakkan benang yang basah, semata-mata kerana bonus yang tinggi dan senang pulak dapat downline, bonus dan sebagainya, kita sanggup mengabaikan hukum Islam dan bermatian berjuang dalam syarikat orang kafir yang jelas ada unsur syubhah dan haram di dalamnya. Di akhirat nanti, kita dimasukkan dalam kelompok kafir itu dan terus dicampak dalam api Neraka Jahannam, na'uzubillah.

Hadis Rasulullah SAW “Sepuluh orang yang dikutuk Allah mengenai khamar (arak): Pembuatnya, pengedarnya, peminumnya, pembawanya, pengirimnya, penuangnya, penjualnya, pemakan wang hasilnya, pembayarnya dan juga pemesannya.” (Riwayat Ibnu Majah).

No comments:

Post a Comment