Wednesday, March 25, 2009

Air dan kepentingan dalam perubatan herba.

Herba seringkali dikaitkan dengan produk kesihatan panas. Makan herba mesti berpeluh, panasssss....!! Kenapa?

Sebab kurang air dalam badan. Kebaikan herba salah satunya tanpa kita sedari ialah ia dapat mengesan kekurangan air dalam badan. Kadang kala kita sendiri rasa panas dan kurang berkesan ubatan herba ni. Sebab herba harus diambil dengan air yang banyak. Kalau kurang air, herba tak jalan, darah pun jadi slow pengalirannya, jantung bertambah cepat mengepam darah kerana kurang oksigen yang dapat diperolehi dari air. Air mestilah air kosong (mineral), jangan ambil air teh pulak ye...









Bila air cukup dalam badan, proses pemulihan sel-sel tubuh dapat berjalan dengan lancar. Kadang-kadang tengok kulit kita, ada yang mengelupas, kering, tak bermaya, kecut, merekah sana sini, itu semua tandanya kurang air.

Sukatan air bagi wanita dan lelaki berbeza. Wanita yang kurang menggunakan tenaga dan selalu duduk di rumah saja hanya memerlukan 1.5L air mineral, berbanding lelaki yang bekerja berat sekurang-kurangnya 3 L air mineral sehari. (sukatan pada botol mineral merah HPA) Paling bagus, amalkan air sungai Gau, botol minera l merah HPA. Kandungan khasiatnya tinggi. Amalkan istiqamah, insyaAllah...

Kopi Radix terutamanya, orang kata panas lepas minum. Jangan salahkan kopi, tetapi badan kita kurang air sebenarnya. Cuba minum secawan kopi radix dengan segelas air mineral. InsyaAllah takkan rasa panas lagi.






Kalau kita ke kedai makan. sebagai pengedar, kita nasihatkan tuan punya kedai tu, kalau ada orang pesan radix, bagi free secawan air mineral, sedekah kerana Allah, pasti esok pelanggan tu datang lagi dan mintak, "Mai dua cawan...", bukan secawan lagi....hehe...murah rezeki tu sebab sedekah air kosong.

2 comments:

  1. Salam..
    artikel menarik..b0leh sy c0py paste ke bl0g sy..? andai diizinkan...

    ReplyDelete
  2. wslm....jazakallah akhi...boleh sila2... :D

    ReplyDelete